پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119864
مشکل حل‌نشده در مذاکرات هسته‌اي ايران
تاریخ انتشار : 1393/09/29 09:59:37
نمایش : 1945
شبکه راديويي صداي روسيه طي يادداشتي در نسخه فرانسه‌زبان خود با اشاره به برگزاري دور اخير مذاکرات هسته‌اي ايران در ژنو سوئيس و سازنده ارزيابي کردن رايزني‌هاي ۱۰ دوره‌اي ايران و گروه ۱+۵، الگوريتم لغو تحريم‌ها را مشکل بزرگ باقيمانده در مذاکرات دانست.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، شبکه راديويي صداي روسيه طي يادداشتي با اشاره به برگزاري دور اخير مذاکرات هسته‌اي ايران در ژنو سوئيس و سازنده ارزيابي کردن رايزني‌هايي ۱۰ دوره‌اي ايران و گروه ۱+۵، الگوريتم لغو تحريم‌ها را مشکل بزرگ باقيمانده در مذاکرات دانست.

شبکه راديويي صداي روسيه امروز جمعه طي يادداشتي به قلم «ولاديمير ساژين» نوشت: مذاکرات ميان ايران و گروه ۱+۵ اخيرا بار ديگر در ژنو سوئيس برگزار شد. يازدهمين دور از اين مذاکرات حدود ۸ ساعت به طول انجاميد و طي آن ديداري با حضور همه اعضا و رايزني‌هايي دو و چندجانبه ميان طرفين شرکت‌کننده در اين مذاکرات صورت گرفت. در اين مذاکرات که پشت درهاي بسته برگزار شد، هيچ رسانه‌اي حضور نيافت و ناظران بين‌المللي در حال بررسي نتايج مذاکرات دسامبر و وضعيت کلي و روند پيشرفت آن هستند.

۱۰ دور مذاکرات هسته‌اي برگزار شده ميان ايران و گروه ۱+۵ (اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل و آلمان) بيش از تمامي مذاکراتي که طي ۱۰ سال گذشته برگزار شده، مفيد و سازنده بوده است.

به گفته «سرگي ريابکوف» معاون وزير امور خارحه روسيه به عنوان مذاکره‌‌کننده اصلي روسيه در مذاکرات هسته‌اي ايران، پس از پايان دور پيشين مذاکرات در ۲۴ نوامبر گذشته، طرفين به معناي واقعي کلمه و به دور از اغراق تنها دو قدم تا توافق فاصله داشتند.

صداي روسيه در ادامه يادداشت خود نوشت: طرفين طي آخرين دور مذاکرات خود در واقع حول حدود ۹۵ درصد متن توافقنامه جامع به توافق رسيدند و موفق شدند در خصوص مسائل متعددي به تفاهم و توافق برسند و تنها ۵ درصد موضوعات ميان آنها به صورت حل نشده باقي ماند که البته اين ۵ درصد باقيمانده از منظر شرکت‌کنندگان در مذاکرات مسائل بسيار پيچيده و موضوعات معلقي است که نيازمند بررسي دقيق و عميق است و به همين دليل است که طرفين نهايتا به اين نتيجه رسيدند که براي تنظيم پارامترهاي توافق نهايي به حدود ۳ تا ۴ ماه زمان و براي تهيه ضميمه فني و جزئي توافقنامه نيز به چند ماه زمان ديگر نياز دارند.

موضوعات فني از جمله کاهش شمار سانتريفيوژها، بهينه‌سازي مقادير ذخاير اورانيوم غني‌شده در ايران، تغييرات تکنولوژيکي در سايت‌هاي هسته‌اي مختلف به ويژه رآکتور آب سنگين اراک و کارخانه غني‌سازي فوردو و همچنين اعمال نظام کنترل از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مشکل عمده‌اي بوجود نخواهد آورد.

الگوريتم لغو تحريم‌ها همچنان به عنوان يک مشکل بزرگ باقي است. ايران خواستار لغو تمامي تحريم‌ها همزمان با امضاي توافقنامه است و بديهي است که با توجه به پيچيدگي مکانيسم اعمال اقدامات قانوني مناسب از سوي شوراي امنيت سازمان ملل، تحقق چنين امري از سوي پارلمان‌هاي کشورهاي اعمال‌کننده تحريم‌ها بر جمهوري اسلامي ايران به دور از واقعيت است.

«ايرينا فدورووا» سياستمدار و کارشناس مؤسسه شرق‌شناسي آکادمي علوم روسيه معتقد است: «فقدان اعتماد به ويژه ميان آمريکا و ايران مانع اصلي در مسير حل اين مشکل است و به همين دليل گفت‌وگوهاي سخت ايران و آمريکا طي ماه‌هاي اخير کاملا منطقي است. طرفين در تلاشند که از شر نفرتي که طي ۳۵ سال گذشته ميان آن‌ها تلنبار شده رهايي يابند. البته بايد توجه داشت که رهايي آن‌ها از اين نفرت لزوما به معناي آن نيست که آنها با يکديگر رابطه برقرار کنند يا در امر مبارزه با گروه تروريستي داعش با يکديگر همکاري رسمي داشته باشند بلکه آنها در پي آنند که مواضع خود را به يکديگر نزديک‌تر کنند تا بتوانند به نتيجه‌اي مثبت در مذاکرات هسته‌اي دست يابند.»

ايران و شش کشور در سوم آذر ماه سال جاري و پس از آنکه بعد از ۱۰ دور رايزني در خصوص توافق جامع به اين نتيجه رسيدند که حصول توافق جامع به دليل اختلافات و از جمله کمبود وقت امکانپذير نيست، توافقنامه ژنو را براي هفت ماه و هفت روز ديگر تمديد و البته تأکيد کردند که تا قبل از چهار ماه آينده براي رسيدن به توافق تلاش کنند.

به گفته نماينده ارشد ايران در مذاکرات هسته‌اي، دور بعدي گفت‌وگوهاي تهران و اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل به علاوه آلمان، ماه آينده برگزار مي‌شود که البته هنوز محل برگزاري نشست آتي مشخص نشده است.
 
کد مطلب: 383817
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html